Wednesday 30 November 2011

Teori Asal Usul Bahasa dan Orang Melayu

Hari ini ingin berkongsi cerita secara ringkas teantang sejarah tentang asal usul bahasa Melayu dan orang Melayu.Mungkin ramai antara kita yang sedia maklum tentang sejarah bahasa dan orang Melayu. Namun mungkin juga ada sebahagian kita tidak mengetahui sejarah asal usul bahasa dan orang Melayu. Asal usul orang Melayu sebagai penutur asli bahasa Melayu amat kabur kerana sejarah kuno Asia Tenggara masih belum diselidiki dengan mendalam.Namun begitu, terdapat 2 teori tentang asal usul bahasa dan orang Melayu.

1. Teori Orang Melayu berasal dari Yunan.
Teori ini dipelopori oleh para sarjana Barat yang berpendapat orang Melayu berasal dari daerah Yunan iaitu suatu kawasan yang terletak di utara Laos dan barat daya negara China.Terdapat dua gelombang penghijrahan orang Yunan ke Asia Tenggara.Penghijrahan pertama dinamakan Melayu Proto yang berlaku sejak tahun 2500 sebelum masihi dan penghijrahan yang  kedua pula dinamakan Melayu Deutro. 

2. Teori Orang Melayu berasal dari Nusantara.
Terdapat sebahagian sarjana berpendapat bahawa orang Melayu tidak berasal dari mana-mana wilayah sebaliknya telah wujudlama di kawasan Nusantara khususnya kawasan daratan antara Jawa dan Kalimantan yang dahulunya belum ditenggelami air laut.J.Crawfurd telah membuat kajian perbandingan bahasa yang ada di Sumatera, Jawa, Kalimantan dan kawasan Polinesia. Beliau berpendapat bahawa asal bahasa yang tersebar di Nusantara ini berasal daripada bahasa di Pulau Jawa iaitu bahasa Jawa.Bahasa Jawa merupakan bahasa tertua dan bahasa induk daripada bahasa lain.

Sumber : Modul KRB 3033:Pengantar Bahasa Melayu-UPSI



No comments:

Post a Comment