Sunday 27 November 2011

Sajak dan Komsas

Murid Tahun 3 Bestari 2011 mendeklamasikan sajak Pahlawan/Pejuang Kemerdekaan...

 

Pahlawan/Pejuang Kemerdekaan...

Rakaman video ini merupakan sebahagian daripada tugasan rakaman makropengajaran. Walaupun murid ini baharu sahaja tahun 3 atau tahap 1, namun dapat didengar penghayatan sajak dalam intonasi yang digunakan.Ada kalanya baris-baris sajak yang dideklamasikan menyentuh jiwa dan perasaan.Alat muzik seperti gitar dan seruling memainkan peranan yang sangat penting agar sajak yang dideklamasikan lebih penghayatan dalam jiwa penyajak dan pendengar..

Sajak merupakan satu bentuk puisi moden yang berbentuk bebas yang menjadi tarikan kepada sebahagian besar murid semasa mengikuti pengajaran dan pembelajaran. Penghayatan ketika mendeklamasikan sajak menjadi asas utama yang memberi kesan mendalam kepada para pendengar. Pengajaran sajak dalam P&P juga sebagai menyahut seruan dasar pendidikan yang ingin memartabatkan bahasa Malaysia dan memperkukuh bahasa Inggeris atau dikenali sebagai (MBMMBI).

Sajak merupakan satu Komponan Sastera dalam Pendidikan Bahasa Melayu atau KOMSAS. Bahasa Melayu mengandungi dua komponen iaitu komponen bahasa dan komponen sastera. Kedua-duanya boleh berdiri sendiri dan saling berkaitan. Seseorang guru bahasa Melayu seharusnya memahami kaedah pengajaran bahasa dan kaedah pengajaran kesusasteraan Melayu secara serentak.Hakikatnya, komponan ini tidak boleh diajasecara berasingan umpamanya seorang guru mengajarkan Bahasa Melayu dan seorang lagi mengajarkan Kesusasteraan Melayu.

Di samping mengajarkan komponan sastera, guru hendaklah menggabungjalinkan elemen pengisian kurikulum yang lain bagi merentasi  semua bidang serta kemahiran bernilai tambah iaitu:

1. Kemahiran berfikir
2. Kemahiran Teknologi maklumat dan komunikasi
3. Kemahiran belajar cara belajar
4. Kajian masa depan
5. Kecerdasan pelbagai
6. Pembelajaran konstruktivitisme
7. Pembelajaran kontesktual

Melalui sajak, unsur patriotisme dan kewarganegaraan dalam P&P dapat diterapkan.Komsas juga diharapkan dapat memupuk cinta dan taat akan tanah air. Keadaan ini bagi melahirkan masyarakat yang mempunyai jati diri yang kuat, menghargai khazanah bangsa serta meningkatkan kecintaan mereka terhadap agama , bangsa dan negara.












No comments:

Post a Comment