Thursday 8 December 2011

Sebutan Baku Bahasa Melayu

Masihkah kita menggunakan sebutan bahasa baku ?

Bahasa baku kini semakin lama semakin dilupakan oleh segenap penutur bahasa Melayu. Ada ketika dahulu pengguaan bahasa baku menjadi satu kewajiban dalam situasi formal atau rasmi seperti berita televisyen atau sistem persekolahan.Namun kini bahasa baku semakin dilupakan dan dipinggirkan. Bagaimanakah tugas kita untuk terus mengekalkannya? Di sini sekadar berkongsi maklumat tentang apa yang dimaksudkan dengan sebutan baku bahasa Melayu.

Sebutan baku ialah sebutan yang digunakan dalam situasi formal atau rasmi.  Antara aktiviti atau kegiatan yang ditakrifkan formal ialah pengajaran dan pembelajaran, ucapan, pidato, ceramah, mesyuarat, wawancara, siaran melalui media elektronik dan sebagainya yang disampaikan dalam situasi rasmi. Perancangan pembakuan sebutan bahasa  Melayu menjadi salah satu objektif Dewan Bahasa dan Pustaka, sebagaimana  yang termaktub dalam Akta Dewan Bahasa dan Pustaka 1959. Matlamat pembakuan sebutan bahasa  Melayu adalah untuk menyeragamkan cara penyebutannya.  Secara khusus, pembakuan sebutan bertujuan untuk:

 i. Mewujudkan satu variasi sebutan baku dalam BM yang digunakan dalam situasi formal.
ii. Meningkatkan kecekapan berbahasa Melayu baku dalam kalangan semua pengguna BM.
iii. Memantapkan sistem dan struktur dalaman bahasa Melayu, iaitu supaya sistem sebutan menjadi mantap dan baku sejajar dengan pemantapan dan pembakuan tatabahasa, kosa kata, sistem ejaan, dan laras bahasa.
iv. Secara khusus untuk menyeragamkan cara berbahasa dan bertutur, dan mengurangkan penggunaan pelbagai variasi dan gaya sebutan serta menghindarkan penggunaan dialek setempat dalam pengajaran dan pemelajaran di peringkat sekolah.  

Prinsip umum    

Dasar sebutan baku bahasa Melayu ialah sebutan fonemik atau sebutan berdasarkan ejaan. Dengan perkataan yang lain prinsip sebutan baku menekankan prinsip “disebut sebagaimana dieja dan dieja sebagaimana disebut”.

Ketepatan sebutan
Setiap huruf, sama ada dalam ejaan Jawi atau Rumi hendaklah dilafazkan dengan jelas mengikut nilai bunyi bahasa Melayu yang dilambangkannya. Sebutan kata hendaklah berdasarkan ejaan secara keseluruhan dan
juga berdasarkan bentuk kata (pola suku kata), sama ada kata dasar atau kata terbitan. Nada suara yang digunakan semasa bercakap hendaklah ditentukan berdasarkan jenis dan bentuk ayat dalam bahasa Melayu serta keperihalan keadaan yang berkenaan. Terdapat kekecualian cara penyebutan bagi beberapa kata tertentu seperti kata rai dan linguistik.

Suku kata 
Prinsip suku kata sebutan baku ialah semua pola suku kata bahasa Melayu wajib dibunyikan berdasarkan huruf dalam suku kata. Semua huruf konsonan dilafazkan dengan nilai bunyinya, sama ada di awal, di tengah atau di akhir kata.  

Sumber : Modul KRB 3033 UPSI




1 comment: