Thursday 15 December 2011

Karangan Autobiografi

Karangan autobiografi merupakan karangan yang paling disukai dan digemari oleh setiap murid. Karangan ini sangat diminati oleh murid-murid kerana sangat mudahan seronok untuk dikarang. Berdasarkan pengalaman yang lalu, setiap murid sangat teruja apabila ditugaskan untuk membina karangan autobiografi. Contoh karangan autobiografi yang paling disukai ialah "Aku Sebatang Pensel" , "Aku Sebuah Basikal" dan "Aku Sepasang Kasut".Berikut merupakan satu contoh karangan autobiografi bertajuk "Aku Sebuah Kereta"

Namaku Kelisa. Aku dilahirkan di sebuah kilang di Rawang, Selangor. Badanku dibuat daripada kepingan-kepingan aluminium dan campuran besi. Aku diwarnakan dengan warna biru yang berkilauan. Aku dipasang dengan enjin, alat pendingin udara, tempat duduk, lampu, radio kaset, dan juga tayar. 

Bentuk badanku agak kecil dan comel. Aku sebahagian daripada keluarga Produa. Aku ialah adik kepada Kancil. Sebelum dipasarkan aku diuji terlebih dahulu. Setelah aku lulus diuji, aku dihantar ke semua cawangan Syarikat Produa Kancil di dalam dan di luar negara. Aku dan  kawan-kawanku dipamerkan dan seterusnya dipasarkan kepada para pelanggan.

Pada suatu petang, seorang gadis berkunjung ke tempatku. Aku tidak menyangka bahawa gadis itu telah jatuh hati kepadaku. Akhirnya, dia bersetuju untuk membeli aku. Beliau tertarik dengan ciri-ciri ekonomi yang ada padaku. Pemilikku bernama Mira Edora. Dia menggunakan aku untuk pergi ke tempat kerja. Tuanku menjaga aku dengan baik dan cermat. 

Setiap tiga bulan, aku akan dihantarnya ke klinik kereta untuk mendapatkan rawatan. Aku berasa bangga kerana dapat berbakti kepada manusia di kota dan juga di desa. Namaku, sudah tidak asing lagi dalam generasi kereta masa kini. Aku masih dihargai dan disayangi oleh pemilikku.

4 comments:

  1. Paling suka karangan jenis nie.. =)

    ReplyDelete
  2. nak cari karangan aku sebuah lampu hiasan boleh tak..tlg bagi contoh



    ReplyDelete
  3. nak cari karangan aku sebuah lampu hiasan boleh tak..tlg bagi contoh



    ReplyDelete